Şarj Hizmeti Yönetmeliği Yayımlandı
2 Nisan 2022 tarihli ve 31797 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Şarj Hizmeti Yönetmeliği (“Yönetmelik”) ile elektrikli araçlara elektrik enerjisi temininin sağlandığı şarj ünitesi ve istasyonlarının kurulması, şarj ağı ve şarj ağına bağlı istasyonların işletilmesi ile şarj hizmetinin sunulmasına ilişkin usul ve esaslar düzenlendi.
Yönetmeliğe göre şarj ağı işletmecileri, faaliyetlerini Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’ndan (“EPDK”) alacakları lisans kapsamında yürütür. Yönetmelik’te lisanslara başvurabilecek kişilerin Türk Ticaret Kanunu uyarınca kurulmuş anonim veya limited şirketler olduğu ve kamu iktisadi teşebbüsleri tarafından yapılan lisans başvuruları hariç olmak üzere, asgari sermayenin EPDK tarafından belirlenecek tutardan az olmaması gerektiği düzenlenir. EPDK tarafından belirlenen asgari sermaye 4.500.000 TL’dir.
Verilecek lisansın azami süresi 49 yıldır.
Başvurucunun anonim şirket olarak kurulmuş olması halinde, sermaye piyasası mevzuatına göre borsada işlem görenler dışındaki paylarının tamamının nama yazılı olması ve şirketin borsada işlem görmek üzere ihraç edilecekler hariç hamiline yazılı pay çıkarmaması zorunludur.
Şarj ağı işletmecisi, lisansının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde en az 50 adet şarj ünitesinden ve en az 5 farklı ilçedeki şarj istasyonundan oluşacak şekilde şarj ağı oluşturmalıdır. Şarj istasyonlarının dağıtım ve iletim sistemine bağlantısı, ilgili mevzuata göre yapılır. Ayrıca, şarj hizmeti sunabilmek için ilgili mevzuat uyarınca iş yeri açma ve çalışma ruhsatı alınması zorunludur.
Halka açık şarj istasyonlarında tüm kullanıcıların şarj hizmeti alabilmesini sağlayacak ödeme yöntemlerinden en az bir tanesinin bulundurulması gerekir. Bu tür şarj istasyonlarında, şarj ağı işletmecisinden kaynaklanmayan haklı sebepler ve mücbir sebepler hariç olmak üzere şarj hizmetinin kesintisiz verilmesi gerekir.
Yönetmelik kapsamında sunulacak şarj hizmeti elektrik tedariki olarak değerlendirilmez ve şarj hizmet bedeli, Yönetmelikteki maliyet kalemleri ile makul bir karlılık oranı dikkate alınmak suretiyle belirlenir. EPDK’nın asgari ve azami bedel belirleme yetkisi bulunur. Ayrıca, şarj ağı işletmecisinin uygulayacağı hizmet bedeli, sadakat sözleşmesi akdettiği kullanıcılara uyguladığı en düşük şarj hizmet bedelinin %25’ini aşamaz. Şarj ağı işletmecisi, hizmet ücretinin oluşumu ve güncelleme yöntemini EPDK’ya açıklamakla yükümlüdür.
Şarj ağı işletmecisi, kullanıcıların şikayetlerini almak ve takip etmek üzere gerekli iletişim kanallarını oluşturmak ve kendisine iletilen talepleri 15 gün içinde neticelendirmekle yükümlüdür. EPDK şarj ağlarının tamamında yer alan ünitelere ilişkin bilgilerin yayımlanacağı bir serbest erişim platformu kuracak ve işletecektir.
Halihazırda şarj hizmeti sağlayan kişilerin Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 4 ay içerisinde durumlarını bu Yönetmeliğe uygun hale getirmesi gerekir.
Yönetmelik yayımı tarihi olan 02.04.2022’de yürürlüğe girmiştir.
Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Bu makalenin tüm hakları saklıdır. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın bu makale kullanılamaz, çoğaltılamaz, kopyalanamaz, yayımlanamaz, dağıtılamaz veya başka bir suretle yayılamaz. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın oluşturulan içerikler takip edilmekte olup, hak ihlalinin tespiti halinde yasal yollara başvurulacaktır.