Rekabet Hukukunda Otomatik Fiyatlandırma Mekanizmaları: Kurul’un Buybox Kararları
Giriş
Teknolojik gelişmeler ve beraberinde getirdiği teknolojik imkânlar, piyasa aktörlerinin rekabet edebilirliğine katkı sunmada şüphesiz önemli rol oynuyor. Bu anlamda teşebbüsler tarafından kamuya açık fiyatlarının takip edilmesi ve teşebbüsün kendi fiyatlandırmalarına optimize edilmesini sağlayan fiyatlandırma algoritmaları özellikle e-ticaret pazaryerleri tarafından sıkça başvurulan bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor. Fiyatlandırma algoritmaları aynı zamanda tüketicilerin satın almayı planladıkları ürün ve hizmetler hakkında bilgi sahibi olmalarına olanak tanıyarak tüketicilerin de alım gücünü arttırabiliyor. Öte yandan bazı hallerde rakiplere ilişkin fiyatlandırma verilerinin fiyatlandırma algoritmaları yoluyla kullanılması teşebbüsler arası fiyat rekabetini azaltabilmekte ve fiyat koordinasyonuna yol açma riski taşıyor. Bu makale, fiyatlandırma algoritmalarının rekabet hukuku perspektifinden değerlendirilmesine ilişkin bir bakış açısı sunmayı, Rekabet Kurulu’nun (Kurul) Buybox[1] kararı ışığında ele alınmasını hedefliyor.
Fiyatlandırma Algoritmalarının Rekabet Hukuku Açısından Değerlendirilmesi
Günümüzde çevrimiçi alışverişten ulaşıma, konaklamadan enerji tüketimine kadar tüketicilerin pek çok gündelik ihtiyacını karşıladığı dijital platformlar, arka planlarında gelişmiş algoritmalardan yoğun bir biçimde faydalanır. Ticari hayatın dijitalleşmesiyle birlikte, platformların fiyatlandırma modellerini geliştirme, tüketici davranışlarını izleme ve pazar eğilimlerini takip etme süreçlerinde yayın algoritmalar ve yapay zeka araçlarına giderek daha fazla başvurduğu gözlemlenir. Algoritmalar bir yandan üretim süreçlerini iyileştirme, inovasyonu teşvik etme, maliyetleri düşürme ve pazara girişleri kolaylaştırma gibi işlevleri üstlenirken; diğer yandan tüketicilerin fiyat, kalite ve tercihlere ilişkin karşılaştırmalar yaparak daha bilinçli kararlar almasına ve bu sayede araştırma maliyetlerini azaltmasına imkân tanır. Bu çerçevede, kapsamlı piyasa verilerini dikkate alarak talep ve arz dengesini sağlama potansiyeline sahip fiyatlandırma algoritmaları, piyasaların daha etkin işlemesini destekleyebilmekte ve tüketicilerin ihtiyaçlarını daha düşük maliyetlerle karşılamalarına olanak tanıyabilmektedir. Öte yandan algoritmalar, daha iyi ve özelleştirilmiş ürün ve hizmetlerin sunulması bakımından gerek teşebbüslere gerekse tüketicilere önemli etkinlik kazanımları sağlamakla beraber, algoritmaların rekabeti azaltıcı ve tüketicilere zarar verici şekilde kullanılma riski bulunur. Zira algoritmaların kullanım şekli, teşebbüslerin herhangi bir yazılı anlaşma veya fiziki etkileşim olmadan zımni bir anlaşmaya varmasına ve bu anlaşmayı sürdürmeyi kolaylaştırmasına yol açarak rekabete aykırı endişeleri beraberinde getirmektedir. Bu endişelerin başında özellikle e-ticarette sıklıkla kullanılan, diğer teşebbüslerin fiyatlandırmalarını takip etmesine hizmet eden fiyatlandırma algoritmaları gelir. Fiyatlandırma algoritmaları, pazardaki şeffaflığı arttırarak rakiplerin birbirini izlemesi ve fiyat başta olmak üzere stratejik karar alma süreçlerine etki edecek unsurlar üzerinde anlaşmaya varmasını kolaylaştırmaktadır.
Bu çerçevede algoritmalar vasıtasıyla ortaya çıkan rekabete aykırı iş birliklerine örnek olarak; otomatik fiyatlandırma sistemleri aracılığıyla yeniden satış fiyatlarının belirlenmesi, aynı üçüncü taraf yazılımı kullanan teşebbüsler arasında bilgi paylaşımına neden olan topla-dağıt (hub-and-spoke) kartelleri ile herhangi bir açık koordinasyon olmaksızın kendi kendine öğrenen algoritmalar sayesinde gerçekleşen teşebbüsler arası iş birlikleri gösterilebilir. Bu tür uygulamalar neticesinde algoritmalar, teşebbüsler arasında zımni anlaşmaların oluşmasına yol açmakta; bu da nihayetinde fiyat katılığı, rekabetin azalması ve inovasyonun yavaşlaması gibi tüketici refahını olumsuz etkileyen sonuçlar doğurabilmektedir.
Kurul’u Buybox Kararı Kapsamında Trendyol ve Hepsiburada Tarafından Uygulanan Otomatik Fiyatlandırma Mekanizmaları
Kurul’un Buy-Box kararında e-ticaret platformları Trendyol ve Hepsiburada tarafından kullanıma sunulan otomatik fiyatlandırma mekanizmasının, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u ihlal edip etmediği incelenir. Otomatik fiyatlandırma mekanizması, e-ticaret platformlarında ürünlerini satışa sunan satıcıların, fiyat geçişlerini belirli kurallar çerçevesinde otomatikleştiren bir sistemdir. Söz konusu sistem, satıcıların platform üzerindeki fiyatları takip etmesi ve güncellemesi için gereken zaman ve işlem yükünü azaltmayı amaçlar. Bununla beraber anılan mekanizma, esasen satıcılar arasındaki Buybox’ta yer alma yarışını otomatikleştirmek üzere tasarlanmıştır. Buybox uygulaması ile aynı ürünü satan farklı satıcılar tek bir başlık altında toplanmakta; bir ürün kullanıcılar tarafından aratıldığında, Buybox’ı kazanan satıcının ürünü ilk sırada görüntülenmekte ve ürün sayfasında Buybox puanlarına göre sıralanmaktadır. Bu nedenle satıcılar bakımından Buybox’ta yer almak görünürlük ve satış açısından önem arz eder.
Satıcılar, pazaryerlerinin sunduğu otomatik fiyatlandırma mekanizması aracılığıyla fiyatlarını güncelleyebilmekte; fiyatın ne kadar altında veya üstünde kalacaklarını ise kendi stratejilerine göre belirleyebilmektedir. Bu kapsamda satıcıların belirleyebilecekleri üç temel kural sırasıyla “Buybox Fiyatının Altında Kal”, “Buybox Fiyatına Eşitle” ve “Buybox Fiyatının Üstünde Kal” şeklindedir. “Buybox Fiyatına Eşitle” kuralında diğer iki kuraldan farklı olarak satıcının tutar veya yüzde cinsinden herhangi bir bilgi girmesi satıcılara seçenek olarak sunulmamakta; satıcıdan yalnızca “Uygulanabilir En Düşük Fiyat” bilgisini girmesi beklenmektedir.
Yukarıdakiler ışığında pazaryerlerinin uyguladıkları otomatik fiyatlandırma mekanizmasında, Buybox algoritması referans olarak dikkate alınmaktadır. Satıcılar bakımından Buybox’ta yer almanın görünürlük ve satış açısından önem arz ettiği dikkate alınarak, Kurul kararı kapsamında pazaryerleri tarafından uygulanan Buybox algoritmasını etkileyen parametreler de inceleme konusu yapılmıştır. Pazaryeri tarafından bu kapsamda yapılan açıklamada, algoritmanın yalnız fiyat odaklı çalışmadığı; otomatik fiyatlandırma kuralından faydalanan bir satıcının mutlaka Buybox’ı kazanacağı anlamına gelmediği, algoritmanın birçok farklı metriğe dayalı çalıştığı savunulur. Ayrıca pazaryerleri tarafından otomatik fiyatlandırma mekanizmasının kullanımını satıcılar için zorunlu kılınmadığı, satıcıların otomatik fiyatlandırma mekanizması dışındaki araçlarla da fiyat girişi yapabildiği, otomatik fiyatlandırmanın, özellikle çok sayıda ürünü olan satıcılar için zaman ve emek tasarrufu sağladığı belirtilmiştir. Sonuç olarak Kurul tarafından, otomatik fiyatlandırma mekanizmasının pazaryeri tarafından zorunlu tutulmadığı, kuralların satıcılar tarafından belirli bir süre geçerli olmak üzere belirlendiği, satıcılar tarafından referans fiyat olarak Buybox’ı kazanan satıcının fiyatının baz alındığı tespit edilir.
Kurul tarafından, dosyaya ilişkin yapılan değerlendirme sonucu, otomatik fiyatlandırma mekanizmalarının her durumda ve koşulda amaç bakımından ihlal niteliği taşımadığı ve tüketici faydası yaratabileceği kabul edilir. Bu kapsamda, otomatik fiyatlandırma mekanizmasının satıcılara zorunlu tutulmaması, fiyatların yalnızca Buybox’a göre belirlenmesi, Buybox’ın platformca değişken parametrelere göre hesaplanması, satıcılar arasında bir irade uyuşmasının bulunmaması ve sistemin farklılaştırılabilir şekilde tasarlanmış olması nedenleriyle, mekanizmanın işleyişi itibarıyla açık ve ağır bir ihlal teşkil etmediği değerlendirilmiştir. Öte yandan, farklı pazaryerlerinin satıcılara sunduğu ve çok benzer işleyişe sahip söz konusu mekanizmaların, özellikle “Buybox Fiyatına Eşitle” algoritmasının yaygın şekilde kullanılması durumunda, pazarda fiyat katılığına yol açma riski bulunduğu değerlendirilir. Bu sistemler, her ne kadar bireysel ve dikey anlaşmalar çerçevesinde sunulsa da, birçok satıcı aynı algoritmayı kullanmaya başladığında, kümülatif olarak yatay düzeyde rekabeti kısıtlayıcı etkilere neden olabilir. Yani, satıcılar bilinçli bir anlaşma yapmadan, algoritmalar sayesinde birbirlerinin fiyatlarına dolaylı olarak uyum sağlayabilirler. Bu kapsamda dile getirilen rekabetçi endişelere yönelik olarak Hepsiburada ve Trendyol tarafından sunulan taahhüt önerilerinin, rekabet karşıtı endişeleri gidermeye elverişli olduğuna karar verilir.
Taraflarca Sunulan Taahhütler
Dosya kapsamında dile getirilen rekabetçi endişeleri gidermeye yönelik olarak teşebbüsler tarafından taahhütler sunulmuştur. Bu çerçevede, özellikle koordinasyona yol açma riski taşıyan “Buybox Fiyatına Eşitle” kuralı kaldırılması; mevcut “Buybox Fiyatının Altında Kal” ve “Buybox Fiyatının Üstünde Kal” kuralları kapsamında da satıcıların yüzde (%0) ya da tutar (0 TL) bakımından “Buybox Fiyatına Eşitle” kuralıyla aynı sonucu doğurabilecek şekilde kural tanımlamalarına izin verilmeyeceği taahhüt edilmiştir. Ayrıca satıcılara otomatik fiyatlandırma mekanizmasına dair spesifik bilgi verilmeyeceği - söz konusu mekanizmanın kullanılıp kullanılmadığına, hangi kuralın hangi sıklıkla uygulandığına - bu mekanizmanın kullanımının zorunlu tutulmayacağı ve zorunlu tutma ile eşdeğer bir teşvik sunulmayacağı taahhüt edilir. Bununla birlikte, otomatik fiyatlandırma mekanizmasının Buybox algoritmalarında herhangi bir avantaj sağlamayacağı ve bu mekanizmayı kullanan satıcıların Buybox sıralamasında yalnızca bu nedenle daha yüksek puan almayacağı da ifade edilmiştir.
Sonuç
Fiyatlandırma algoritmaları, teşebbüslerin rekabet gücünü artırarak, tüketicilere fiyat karşılaştırması yapma imkânı sunarak rekabeti olumlu etkileyen özellikler barındırmaktadır. Ancak bu algoritmaların kullanım şekli, teşebbüslerin herhangi bir yazılı anlaşma veya fiziki etkileşim olmadan zımni bir anlaşmaya varmasına ve bu anlaşmayı sürdürmeyi kolaylaştırmasına yol açarak rekabete aykırı endişeleri beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda Rekabet Kurulu’nun Buybox kararında olduğu gibi, algoritmaların rekabet üzerindeki etkilerinin dikkatle incelenmesi ve gerekli önlemlerin alınması, dijital platformlarda sağlıklı rekabet ortamının korunması açısından önem arz etmektedir.
- Kurul’un 03.10.2024 tarih ve 24-40/950-409 sayılı kararı; Kurul’un 03.10.2024 tarih ve 24-40/951-410 sayılı kararı
Bu makalenin tüm hakları saklıdır. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın bu makale kullanılamaz, çoğaltılamaz, kopyalanamaz, yayımlanamaz, dağıtılamaz veya başka bir suretle yayılamaz. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın oluşturulan içerikler takip edilmekte olup, hak ihlalinin tespiti halinde yasal yollara başvurulacaktır.
Diğer İçerikler

Birleşme ve devralma işlemleri, pazardaki rekabet yapısının şekillenmesinde kritik bir rol oynar. Bu tür işlemler, ürün ve hizmetlerin daha düşük fiyatlarla sunulabilmesi, yeni ürün ve teknolojilerin geliştirilmesi ve kalite artışı gibi olumlu sonuçlar doğurabilse de pazarın yoğunlaşmasına yol açarak etkin rekabetin...

Genel Veri Koruma Tüzüğü’nün (General Data Protection Regulation, “GDPR”) 8. bölümü, ilgili kişilerin GDPR kapsamındaki haklarının ihlal edilmesi durumunda başvurabilecekleri hukuki yolları düzenler. Bu kapsamda öncelikle her ilgili kişi; yerleşik oldukları, çalıştıkları veya ihlalin gerçekleştiği iddia edilen...

15 Şubat 2009 tarihli ve 27142 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik (“Eski Ceza Yönetmeliği”) yürürlükten kaldırıldı. Rekabet Kurulu’nun...

Rekabet Kurulu (“Kurul”), son yıllarda perakende sektöründeki teşebbüslerin faaliyetlerini dikkatle takip ediyor. Perakende sektöründeki yatay ihlaller, Kurul’un rekor idari para cezaları ile birlikte kamuoyunda oldukça ses getirdi. Yeniden satış fiyatının belirlenmesi (“YSFB”) ile bölge ve müşteri kısıtlamaları gibi dikey...

Yakın dönem itibarıyla birçok otomobil üreticisi, karbon emisyonlarını azaltma hedeflerini duyurmuş, pek çok marka, üretim süreçlerinden araçların kullanım ömrüne kadar sıfır karbon hedefleri belirlemiştir. Elektrikli araçların, fosil yakıtlı otomobillere kıyasla üretim aşamasında çok daha fazla karbon ayak izi ortaya...

4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“4054 sayılı Kanun”) 15. maddesi uyarınca Rekabet Kurulu (“Kurul”), kendisine verilen görevleri yerine getirirken gerekli gördüğü hallerde, teşebbüslerde yerinde inceleme gerçekleştirebilir. Yerinde inceleme esnasında Kurul, teşebbüslerin fiziki ve elektronik...

İşgücü piyasalarındaki teşebbüsler arası anlaşma ve bilgi değişimleri son dönemde Rekabet Kurumu (“Kurum”) tarafından açılan çeşitli önaraştırma ve soruşturmalarda incelenmekteydi. Bazı teşebbüslerin idari para cezalarına muhatap olduğu bu soruşturmalar sonrasında ise, konuya ilişkin bir Kılavuz...

Ekol Lojistik A.Ş.’nin (Ekol) kara yolu ile uluslararası taşımacılık faaliyetlerini kapsayan iş kolunun, DFDS A/S (DFDS) tarafından devralınması işlemine Rekabet Kurulu (Kurul) tarafından izin verilen karar, rekabet hukuku gündeminde son dönemde en çok dikkat çeken işlemlerden biri olarak öne çıkmıştır...

Rekabet Kurulu (“Kurul”), teşebbüslerden bilgi talep etmek konusunda geniş yetkilere sahiptir. Kurul’un bilgi isteme yetkisinin dayanağı 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“4054 sayılı Kanun”) 14. maddesidir. İlgili hüküm uyarınca Kurul, 4054 sayılı Kanun’un kendisine verdiği görevleri yerine...

Doğuş Otomotiv Servis ve Ticaret A.Ş.’nin (Doğuş) yetkili satıcı ve bayilerine, satış ve satış sonrası hizmetlerde istihdam edilen personele uygulanmak üzere baz ücret tavsiye edilmesi uygulamasına muafiyet verilmesi için Rekabet Kurumu’na başvuruda bulunulmuştu...

Instagram’a, 02.08.2024 tarihinden itibaren Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından re’sen erişim engeli getirildi. 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Yasası’nın 8. Maddesi uyarınca BTK’nın re’sen erişimin...

Bilindiği üzere, işveren teşebbüsler arasında çalışanlarına yönelik olarak yapılan ücret belirleme ve çalışan ayartmama anlaşmaları ile rekabete duyarlı bilgi paylaşımları, Rekabet Kurumu da ("Rekabet Kurumu") dâhil olmak üzere, tüm dünyada rekabet otoritelerinin incelemesi altındadır...

Otomotiv sektörü, dünyanın en büyük yatırımlarının yapıldığı sektörler arasında yer alır. Rekabet Kurulu’nun da (“Kurul”) yıllar içerisinde otomotiv sektörü ile yakından ilgilendiği, bu alanda çeşitli incelemeler ve çalışmalar yürüttüğü gözlenir...

Dijital platformların veri toplama ve işleme faaliyetleri kaynaklı rekabet endişelerine yönelik rekabet otoriteleri tarafından yürütülen incelemeler ve sonucunda uygulanan ağır yaptırımlar yoluna hız kesmeden devam ediyor...




Türkiye'deki startup ekosistemi son yıllarda önemli bir büyüme göstermektedir. 2023'ün son çeyreğinde 81 girişim, toplamda yaklaşık 60 milyon dolar yatırım aldı. 2022-2023 üçüncü çeyrek dönemleri karşılaştırıldığında ise yatırım sayıları benzer seviyelerde kalsa da yatırım miktarları düşüş gösterdi...

Topla-dağıt (hub and spoke) karteli, 4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun (“4054 sayılı Kanun”) kapsamında açıkça tanımlanmayan ve düzenlenmeyen bir ihlal türüdür. Topla-dağıt kartelinin unsurları bakımından yabancı rekabet otoritelerinin, özellikle Birleşik Krallık Rekabet ve Piyasalar...

Rekabet Kurulu (“Kurul”), Sunny Elektronik Sanayi ve Ticaret A.Ş. (“Sunny”) hakkında verdiği kararla yeniden satış fiyatının tespitine yönelik kararlar dizisine bir yenisini daha ekledi. Kurul kararda Sunny’nin sağlayıcısı olduğu tüketici elektroniği ve küçük ev aletlerine yönelik yeniden satıcıların satış fiyatlarına müdahale...

Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) son dönemlerde hızlı tüketim malları, işgücü ve emek piyasası, ilaç ve çimento gibi son derece çeşitli sektörleri mercek altına aldığı görülmektedir. Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) Ekim ayında yayınlanan gerekçeli kararları incelendiğinde ise kozmetik sektöründe de yeniden satış...

Jules Verne, “Yeryüzünde her şeyin ömrü sınırlıdır, ilelebet var olacak bir şey insan elinden çıkamaz” der. Belki de değişim hepimizin hayatında değişmeyen tek kavram. İnsanlık iki büyük dünya savaşına ve sayısız kriz dönemine rağmen son yüzyılda büyük bir değişim ve dönüşüm içinde. Artık daha hızlı arabalar ve...

Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği’nin (“FIFA”) 16 Aralık 2022 tarihinde gerçekleştirilen toplantısında, FIFA Konseyi tarafından FIFA Futbol Menajerliği Talimatı (“Talimat”) onaylanmıştır. Bu Talimat’ta futbol menajerlerinin hak kazandıkları ücrete üst sınır getirilmesi, lisans koşullarına sınav zorunluluğunun...

Yeniden satış fiyatının belirlenmesi ihlali, son zamanlarda revize edilen AB Dikey Grup Muafiyet Yönetmeliği (VBER) kapsamında hala açık ve ağır (hardcore) bir kısıtlama olarak kabul edilmekte olup, bu da söz konusu ihlal türünün diğer bazı dikey anlaşma türlerinin aksine TFEU (Avrupa Birliği’nin İşleyişi Hakkında Anlaşma)...

Rekabet hukukunda, özellikle birleşme ve devralma işlemleri bakımından teşebbüs kavramının doğru şekilde belirlenmesi son derece önemlidir. Ekonomik bütünlük kavramı, teşebbüslerin hangi ekonomik birimleri kapsadığını ortaya koyma amacı taşır. Ekonomik bütünlük ve aile bağları arasındaki ilişki ise özellikle...

Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) yerinde incelemenin engellenmesi nedeniyle sıklıkla idari para cezası verdiği, yerinde incelemelere ilişkin hem Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) hem de teşebbüslerin hukuki ve teknik tedbirler aldığı bugünlerde çarpıcı bir gelişme yaşandı. Anayasa Mahkemesi...

Bilişim teknolojilerinin günümüzde hızla gelişmesi ve internet kullanımının giderek artması sonucu ürün ve hizmetlerin tanıtımı ve tüketiciyle buluşmasında çevrimiçi reklamcılık önemli bir kaynak haline gelmiştir. Kullanıcı geçmişi, beğenileri gibi kullanıcıların internet üzerinde bıraktığı dijital ayak izleri aracılığıyla...

Seçici dağıtım sistemleri, sağlayıcıların anlaşma konusu malları veya hizmetleri sadece belirlenmiş kriterlere dayanarak seçtiği dağıtıcılara doğrudan veya dolaylı olarak satmayı taahhüt ettiği, bu dağıtıcıların da söz konusu malları veya hizmetleri yetkilendirilmemiş dağıtıcılara satmamayı...

Hiç şüphesiz COVID 19 pandemisinden beri Rekabet Kurumu’nun en yoğun çalıştığı sektörlerin başında hızlı tüketim malları geliyor. Bu dönemin en önemli gelişmelerinden biri perakendeciler hakkında başlayan soruşturmaların habercisi olan Hızlı Tüketim Malları Perakendeciliği (“HTM”) konusunda başlayan...

Anayasa Mahkemesi’nin (“AYM” veya “Mahkeme”) 2020/67 E. 2022/139 K. sayılı 09.11.2022 tarihli kararında (“Karar”) ile 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un (“7246 sayılı Kanun”) bazı maddelerinin iptal edilmesi talep edilmiştir. Bu maddeler, 4054 sayılı...

Türk rekabet hukukunda, belirli birleşme ve devralma işlemlerinin hukuki geçerlilik kazanabilmesi için Rekabet Kurulu’ndan (“Kurul”) izin alınması zorunludur. 4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“4054 sayılı Kanun”) 7. maddesi uyarınca Kurul, izne tabi birleşme ve devralma işlemlerini belirleme...

Rekabet Kurulu (Kurul) geçtiğimiz yıllarda banka ve finansal kuruluşlar hakkında yürüttüğü bir önaraştırma kapsamında, kendilerinden talep edilen bilgileri zamanında veya hiç sağlamadıkları gerekçesiyle bazı bankalar hakkında idari para cezası uygulanmasına karar vermişti. Kurul tarafından idari para cezasına...

Dünyaca ünlü bir ticaret şirketi olan Amazon, dünyanın en büyük çevrimiçi alışveriş platformunu işletir. Amazon, arka planda ticari kararları çoğunlukla ilgili pazar verilerinden beslenen otomatik sistemler tarafından yönlendirilen veri odaklı bir şirkettir. Bununla birlikte, Amazon’un bir platform olarak ikili bir rolü...

Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) yerinde inceleme yetkisi, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“4054 sayılı Kanun”) ihlal edilip edilmediğinin ortaya çıkarılmasında kullanılan en önemli araçların başında gelir. Bu yetkinin etkin bir şekilde kullanılması, incelemelerden verimli sonuçlar elde edilebilmesi...

Harese, ilginç bir Arapça kelime. Develerin çölde çok sevdiği bir diken vardır. Deve dikeni büyük bir hırsla yer. Öyle ki yedikçe ağzı kanar, ama yemeyi bırakmaz. Dikenin tadına, kendi kanının tuzlu tadı karışır. Bu karışık tat onu adeta çılgına çevirir. Kanadıkça yer. Sonunda kan kaybından...

Türkiye’nin önde gelen televizyon içerik sağlayıcısı Krea İçerik Hizmetleri ve Prodüksiyon A.Ş. (“Digiturk”), sıklıkla Rekabet Kurumuna (“Kurum”) yapılan şikayetlere konu olur ve incelendiğinde Rekabet Kurulunun (“Kurul”) neredeyse her yıl Digiturk hakkında karar aldığı görülür. Söz konusu kararlara...

Fransız Rekabet Otoritesi (Autorité de la Concurrence), çevrimiçi reklamcılık sektörüne ilişkin olarak Criteo SA’nın (“Criteo”) şikayeti üzerine başlatılan rekabet hukuku incelemesi çerçevesinde, Fransa pazarındaki rekabetçi endişeleri ortadan kaldırmak amacıyla Meta Platforms Inc., Meta Platforms Ireland Ltd...

Yerinde İncelemelerde Dijital Verilerin İncelenmesine İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”) ile Rekabet Kurulu’na (“Kurul”) tanınan teşebbüse ait dijital ortamlarda inceleme yetkisinin kapsamı genişletilirken, günümüzde teşebbüs çalışanları tarafından dijital verilerin silinmesi gerekçesiyle teşebbüse...

Türk rekabet hukuku bakımından görece yeni bir ihlal türü olan hub and spoke karteli, bir pazarda yatay düzeydeki faaliyetleri ile tedarikçi veya perakendeci seviyesinde rakip olan iki bağımsız teşebbüsün, üretim veya dağıtım zincirinin farklı bir seviyesinde faaliyet gösteren bir başka teşebbüs aracılığıyla...

Uzlaşma mekanizması, Türk rekabet hukuku uygulamasına henüz yeni girmiştir. İlgili mekanizma 16.06.2020 tarihinde 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da (“Kanun”) yapılan değişiklikle yürürlüğe konmuş olup, yalnızca iki yıldan az bir süredir uygulamadadır...

E-pazaryeri platformları, ekonomiden aldıkları pay ve büyüme hızlarındaki artış nedeniyle dünya üzerindeki birçok rekabet otoritesinin olduğu gibi Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) da merceği altındadır. Kurum’un e-pazaryeri platformları hakkındaki inceleme sürecinin ilk adımı...

4 Mart 2022 tarihli ve 31768 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Rekabet Kurulundan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılması Hakkında Tebliğ (“Değişiklik Tebliği”) ile Rekabet Kurulu’ndan (“Kurul”) izin alınması gereken işlemlere ilişkin...

Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) BSH Ev Aletleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. (“BSH”) tarafından yetkili bayilerinin çevrimiçi pazaryerleri üzerinden satış yapmasının yasaklanması uygulamasına menfi tespit veya muafiyet tanınması talebini değerlendirdiği gerekçeli kararı yayınlandı...

Bir Mezopotamya efsanesi olan Şahmaran’ın Tarsus’ta geçtiği varsayılır. Efsaneye göre yılanların şahı, ölümsüz ve bilge “Şahmaran”dır. Şahmaran, yılanları ile birlikte mağarasında yaşayan güzel bir kadın olarak anlatılır. Yerin yedi kat altında yaşar, gövdesi yılan, başı...


COVID-19 salgını sürecinde, perakende gıda ve temizlik ürünleri ticareti ile iştigal eden zincir marketler ile üretici ve toptancı seviyesindeki tedarikçi teşebbüslerin fiyatlama davranışlarındaki rekabetçi endişeler nedeniyle Rekabet Kurumu...

Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) son dönemde yayınlanan kararlarına bakıldığında, yerinde incelemenin engellenmesi veya zorlaştırılmasına ilişkin verilen kararların sayısında geçmişe kıyasla önemli bir artış olduğu gözlemlenir. Bu durum, Kurul kararlarına da yansıdığı üzere...

Avrupa Komisyonu, 2019 yılından bu yana Credit Suisse, UBS, Barclays, RBS ve HSBC’nin döviz spot ticaret (spot trading - Forex) piyasasındaki danışıklı davranışlarını soruşturuyordu. Komisyon, 02.12.2021 tarihli son basın açıklaması ile soruşturmanın sonuçlandığını duyurdu...


Son yıllarda rekabet hukuku alanındaki değişim tam anlamıyla baş döndürücü. Özellikle dijitalleşme rekabet hukuku kurallarının adeta yeniden yazılmasını gerektiriyor. Rekabet hukuku e-ticaret ve dijital platformlar konusundaki tüm arayışların merkezinde...

Rekabet Hukukunda İhtiyati Tedbir: Türk Rekabet Kurulu’nun Perakendeciler, WhatsApp ve Trendyol Kararları













































