Rekabet Kurulu’nun DFDS-Ekol Lojistik Devralma Kararı
Giriş
Ekol Lojistik A.Ş.’nin (Ekol) kara yolu ile uluslararası taşımacılık faaliyetlerini kapsayan iş kolunun, DFDS A/S (DFDS) tarafından devralınması işlemine Rekabet Kurulu (Kurul) tarafından izin verilen karar, rekabet hukuku gündeminde son dönemde en çok dikkat çeken işlemlerden biri olarak öne çıkmıştır. Söz konusu devralma işleminde (İşlem), Ekol’ün kara yolu taşımacılığı iş kolu ile EUTS’nin[1] , işlem öncesinde Ekol tarafından kontrol edilen Ekol Lojistik’e[2] kısmi bölünme yoluyla devri, ardından Ekol Lojistik’in tamamının DFDS tarafından devralınması öngörülür. İşlem’e dair Kurul tarafından yapılan ön inceleme ve taraflarca sunulan taahhütler sonucu, Kurul kararıyla (Kurul Kararı)[3] İşlem’e koşullu olarak izin verilmiştir. İlgili Kurul Kararı’nda yer alan değerlendirmeler, dikey nitelikli devralmaların pazar dinamikleri üzerindeki etkilerinin ve olası rekabet sorunlarının incelenmesi açısından önem arz etmektedir.
İlgili Ürün Pazarı ve Coğrafi Pazara İlişkin Değerlendirme
İşlem kapsamında devre konu Ekol Lojistik ile DFDS’nin yatay olarak örtüştüğü pazarın bulunmadığı, ancak Ekol Lojistik’in faaliyet alanı olan kara yolu ile uluslararası yük taşımacılığı ile DFDS’nin faaliyet gösterdiği Ro-Ro taşımacılığı pazarının dikey olarak örtüştüğü tespit edilir. Bu çerçevede Kurul ilgili pazarların belirlenmesi bakımından kara yolu taşımacılığının Ro-Ro taşımacılığının alternatifi olarak görüp görülmediğini değerlendirir. Ro-Ro ve kara yolu taşımacılığının; hız, güvenlik, çalıştırılan personel, iş modeli, gerekli teçhizatlar, faaliyet alanları bakımından birbirinden farklılaştığı ve bu nedenle iki taşıma türünün aynı pazarda değerlendirilemeyeceği sonucuna varılır. Böylelikle İşlem kapsamında “kara yolu ile uluslararası taşımacılık faaliyetleri” ve “Ro-Ro taşımacılığı pazarı” olmak üzere iki ayrı ilgili ürün pazarı tanımlanmıştır. Konuyla ilgili geçmiş tarihli Kurul kararları da göz önünde bulundurularak, Ro-Ro taşımacılığı hizmetleri bakımından ilgili coğrafi pazar “Türkiye-Avrupa arasındaki Ro-Ro hatları” olarak tanımlanır. Kara yolu ile uluslararası yük taşımacılığı faaliyetleri kapsamında ilgili faaliyetlerin Türkiye geneline yönelik olması sebebiyle ise ilgili coğrafi pazar “Türkiye” olarak tanımlanır.
Bildirime Konu İşleme İlişkin Değerlendirme
İşlem kapsamımda Ro-Ro taşımacılığı pazarı ile kara yoluyla uluslararası yük taşımacılığı pazarının dikey ilişkide pazarlar olduğu, Ro-Ro taşımacılığı pazarının üst pazar, kara yolu ile uluslararası yük taşımacılığı pazarının alt pazar konumunda olduğu değerlendirilir. Bu bakımdan İşlem hakkında yapılan değerlendirme, yatay olmayan birleşme sonucu ortaya çıkabilecek pazar kapama etkileri ve koordinasyon doğurucu etkiler olmak üzere iki kategori çerçevesinde ele alınır.
Kurul İşlem neticesinde meydana gelebilecek pazar kapama endişelerine ilişkin girdi kısıtlaması ve müşteri kısıtlaması risklerine göre ayrı ayrı değerlendirmelerde bulunur. Buna göre öncelikle girdinin alt pazardaki üretim açısından önemli bir girdi olup olmadığı değerlendirilir. Ayrıca pazar kapamanın meydana gelmesi için, devralma sonrası oluşacak dikey bütünleşik teşebbüsün üst pazarda belli bir pazar gücüne sahip olması gerektiği vurgulanır. Bu doğrultuda devralan taraf DFDS’nin üst pazarda sunduğu Ro-Ro taşımacılığı hizmetinin, kara yolu ile uluslararası taşımacılık pazarının önemli bir girdisi olduğu kabul edilir. Bu kapsamda DFDS’nin Ro-Ro taşımacılığı pazarında pazar gücüne yönelik de analiz yapılarak, DFDS’nin pazar payının hâkim durum eşiğinin üzerinde olduğu tespit edilir.
Öte yandan bir teşebbüsün girdi kısıtlama güdüsünün oluşabilmesi için kısıtlamanın kârlı ve rasyonel olması gerekir. Bu kapsamda yapılan değerlendirmelere göre, Ekol Lojistik’in kara yolu taşımacılığı pazarında elde ettiği düşük kâr oranlarının, DFDS’nin Ro-Ro taşımacılığı pazarındaki yüksek kâr oranlarıyla karşılaştırıldığında, DFDS’nin üst pazardaki kârından feragat ederek veya müşterileri ile olan ticaretini riske atarak, alt pazara yönelik bir girdi kısıtlaması güdüsüne sahip olma ihtimali düşüktür[4]. Son olarak doluluk oranları ve ölçek ekonomisinin Ro-Ro taşımacılığı pazarı bakımından önemi dikkate alındığında, daha kârlı olan üst pazarda faaliyet gösteren DFDS’nin işlem sonrasında girdi kısıtlamasına yönelmesi durumunda Ro-Ro taşımacılığı hizmeti satışlarında kayıplar yaşanabilecektir. Dolayısıyla DFDS her ne kadar üst pazarlarda rakiplerine kıyasla ciddi bir pazar gücüne sahip olsa da DFDS’nin hâlihazırda hizmet verdiği müşterilerinin DFDS’nin toplam satışları içinde önemli bir paya sahip olması, işlem sonrasında alt pazardaki payının düşük seviyede seyredeceği ve hâlihazırda ilgili üst pazardaki kâr marjlarının alt pazardaki kâr marjlarından daha yüksek seviyelerde olduğu dikkate alındığında, birleşik teşebbüsün girdi kısıtlama güdüsüne sahip olma ihtimalinin düşük olduğu değerlendirilir.
Kurul, dikey bütünleşme sonrası Ekol Lojistik’in alımlarını DFDS’ye yönlendirme ihtimalini ve söz konusu ihtimalin pazar kapama etkileri üzerinde de değerlendirmede bulunur. Sonuç olarak, Ekol Lojistik’in hizmet alımlarının yalnızca sınırlı bir kısmını rakip sağlayıcılardan gerçekleştirmesi sebebiyle, kayda değer pazar payı sağlayan bir müşteri olarak değerlendirilmeyeceği değerlendirilir. İşlem sonucunda da rakiplerin pazar paylarına kayda değer katkı sağlamayacağı için müşteri kısıtlamasına ilişkin rekabet karşıtı ciddi bir etkinin ortaya çıkmayacağı değerlendirilir. Ayrıca, alt pazarda güçlü rekabet ortamı ve Ekol Lojistik’in sınırlı pazar gücü nedeniyle, rakiplerin alternatif müşterilere yönelmesi mümkün görülmektedir. Dolayısıyla, diğer rakip Ro-Ro operatörleri için piyasa yapısı İşlem sonrasında da büyük ölçüde aynı kalacağından, birleşik teşebbüs açısından müşteri kısıtlaması güdüsünün olmayacağı kanaatine ulaşılmıştır.
İşlem kapsamında dile getirilen diğer endişeler arasında DFDS’nin, Ro-Ro taşımacılığı işleri kapsamında müşterilerinin gönderici ve alıcı bilgileri, nakliyecinin unvanı, yükün tanımı, miktarı, ağırlığı, yükün kıymeti, çıkış ve varış limanı bilgisi gibi bilgileri elinde bulundurması ve bu bilgilere Ekol Lojistik’in İşlem sonrasında erişebilecek olması nedeniyle, rekabete hassas bilgi değişimi riski bulunur. Bu çerçevede, DFDS’nin faaliyetleri kapsamında nakliyeci teşebbüslerden elde ettiği bilgilere İşlem sonrasında Ekol Lojistik’in de erişiminin olması, Ekol Lojistik’i diğer nakliyeci teşebbüsler karşısında avantajlı bir konuma getirebilecektir. Nakliyeci teşebbüsler tarafından, işlemin gerçekleşmesi sonrasında gemiye kabul ve rezervasyon aşamalarında Ekol Lojistik’e ayrımcılık yapılması noktasında duyulan endişeler de Kurul Kararı’nda ele alınır.
Son olarak, dosya kapsamında koordinasyon doğurucu etkilere yönelik yapılan analizde, İşlem sonucu yatay seviyede bir yoğunlaşmanın ortaya çıkmayacağı, dikey yoğunlaşma sonucu ise önemli seviyede pazar payına sahip bir alıcının birleşik teşebbüs bünyesine katılmayacağı değerlendirilir. Her ne kadar işlem sonrasında alt veya üst pazarda koordineli davranışların oluşma ihtimalinin düşük olduğu öngörülse de, tarafların sunmuş olduğu taahhütlerin söz konusu koordinasyon riski ihtimalini de ortadan kaldırabileceği değerlendirilir.
Bildirime Konu İşlem Kapsamında Sunulan Taahhütler
DFDS, işlem kapsamında ticari açıdan hassas bilgilerinin Ekol ile paylaşılması ve Ekol Lojistik lehine ayrımcılık yapılması endişelerini gidermek üzere birtakım taahhütler sunmuştur. Bu taahhütler arasında DFDS’nin Türkiye’deki Ro-Ro iş biriminin ayrı bir tüzel kişilik olarak faaliyet göstermesi, Ekol Lojistik ve DFDS’nin Akdeniz İş Birimi’nden sorumlu yöneticileri ile çalışanlarının tamamen ayrı tutulması, muhasebe, insan kaynakları ve bilgi teknolojileri departmanları gibi, Ekol Lojistik ve DFDS’ye ortak hizmet verebilen destek birimi çalışanlarının, ticari kararlar alamaması ve mensup oldukları iş birimi haricinde ticari olarak hassas bilgi akışında bulunmaması yer almaktadır. Ayrıca DFDS’nin, Ro-Ro taşımacısı olarak elde ettiği ticari açıdan hassas bilgileri doğrudan veya dolaylı olarak Ekol Lojistik ile paylaşmayacağı ve Ekol Lojistik ile DFDS’nin farklı bilişim sistemleri kullanarak veri erişimini tamamen ayıracağı taahhüt edilmiştir. Bu doğrultuda bir iş biriminin çalışanlarının diğer iş birimine ait müşteri bilgilerine erişimi engellenecek, ayrıca DFDS’nin işlem öncesindeki rezervasyon ve gemiye kabul prosedürleri, işlem sonrasında tüm müşteriler için değişiklik olmaksızın sürdürülecektir. Bu kapsamda anılan taahhütler, İşlem’in yol açacağı rekabet sorunlarını gidermede yeterli bulunarak İşlem’e koşullu olarak izin verilmiştir.
Kurul Kararına İlişkin Karşı Oy Görüşü
Kurul Kararı’nın karşı oyunda, DFDS’nin Ro-Ro taşımacılığı hizmeti ile üst pazarda vazgeçilmez bir konumda olduğu ve İşlem sonrasında, kara yolu ile uluslararası yük taşımacılığı pazarının da en önemli oyuncusu konumuna geleceği vurgulanmıştır. Bu kapsamda DFDS’in üst pazarda sahip olduğu vazgeçilmez konumunu Ekol’ün de faaliyet gösterdiği pazardaki rakip teşebbüslere karşı kötüye kullanabileceği, DFDS tarafından sunulan taahhütlerin bu endişeleri gidermekte yetersiz kaldığı değerlendirilir. Buna ilave olarak dosya kapsamında görüşüne başvurulan teşebbüslerin işlemin rekabeti olumsuz yönde etkileyeceği yönünde görüş bildirdikleri ve işlemin herhangi bir etkinlik doğurmasının da söz konusu olmadığı hususları dikkate alınarak, işleme izin verilmemesi gerektiği değerlendirilir.
Sonuç
Ekol Lojistik’in kara yolu taşımacılık faaliyetlerinin DFDS tarafından devralınmasına yönelik dikey nitelikli İşlem, piyasa aktörleri nezdinde çeşitli görüşleri beraberinde getirmiş ve rekabet hukuku açısından kapsamlı bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu doğrultuda İşlem sonucunda pazar kapama, rekabete hassas bilgi paylaşımı ve ayrımcılık gibi endişeler dile getirilmiş ancak Kurul tarafından DFDS’nin sunduğu taahhütlerin rekabetçi endişeleri gidermeye yeterli olduğu sonucuna varılarak İşlem’e koşullu olarak izin vermiştir. İlgili Kurul kararı ve karşı oy görüşü teşebbüslerin kayda değer ölçüde pazar gücüne sahip olduğu dikey birleşme/devralma işlemlerine yönelik rekabet endişeleri ve buna karşı sunulabilecek taahhüt önerilerinin değerlendirilmesi konusunda önemli bir örnek teşkil eder.
- EUTS SRL, EUTS GmbH, EUTS BV adlı teşebbüsler hep birlikte “EUTS” olarak anılmaktadır.
- Ekol’ün Kara Yolu ile Uluslararası Taşımacılık İş Kolu ve EUTS’i ifade eder.
- Kurul’un 26.07.2023 tarih ve 23-34/643-216 sayılı kararı.
- Kurul’un 09.02.2017 tarihli ve 17-06/56-22 sayılı Tesco/Kipa kararı.
Bu makalenin tüm hakları saklıdır. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın bu makale kullanılamaz, çoğaltılamaz, kopyalanamaz, yayımlanamaz, dağıtılamaz veya başka bir suretle yayılamaz. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın oluşturulan içerikler takip edilmekte olup, hak ihlalinin tespiti halinde yasal yollara başvurulacaktır.
Diğer İçerikler
Rekabet Kurulu (“Kurul”), teşebbüslerden bilgi talep etmek konusunda geniş yetkilere sahiptir. Kurul’un bilgi isteme yetkisinin dayanağı 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“4054 sayılı Kanun”) 14. maddesidir. İlgili hüküm uyarınca Kurul, 4054 sayılı Kanun’un kendisine verdiği görevleri yerine...
Doğuş Otomotiv Servis ve Ticaret A.Ş.’nin (Doğuş) yetkili satıcı ve bayilerine, satış ve satış sonrası hizmetlerde istihdam edilen personele uygulanmak üzere baz ücret tavsiye edilmesi uygulamasına muafiyet verilmesi için Rekabet Kurumu’na başvuruda bulunulmuştu...
Instagram’a, 02.08.2024 tarihinden itibaren Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından re’sen erişim engeli getirildi. 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Yasası’nın 8. Maddesi uyarınca BTK’nın re’sen erişimin...
Bilindiği üzere, işveren teşebbüsler arasında çalışanlarına yönelik olarak yapılan ücret belirleme ve çalışan ayartmama anlaşmaları ile rekabete duyarlı bilgi paylaşımları, Rekabet Kurumu da ("Rekabet Kurumu") dâhil olmak üzere, tüm dünyada rekabet otoritelerinin incelemesi altındadır...
Otomotiv sektörü, dünyanın en büyük yatırımlarının yapıldığı sektörler arasında yer alır. Rekabet Kurulu’nun da (“Kurul”) yıllar içerisinde otomotiv sektörü ile yakından ilgilendiği, bu alanda çeşitli incelemeler ve çalışmalar yürüttüğü gözlenir...
Dijital platformların veri toplama ve işleme faaliyetleri kaynaklı rekabet endişelerine yönelik rekabet otoriteleri tarafından yürütülen incelemeler ve sonucunda uygulanan ağır yaptırımlar yoluna hız kesmeden devam ediyor...
Türkiye'deki startup ekosistemi son yıllarda önemli bir büyüme göstermektedir. 2023'ün son çeyreğinde 81 girişim, toplamda yaklaşık 60 milyon dolar yatırım aldı. 2022-2023 üçüncü çeyrek dönemleri karşılaştırıldığında ise yatırım sayıları benzer seviyelerde kalsa da yatırım miktarları düşüş gösterdi...
Topla-dağıt (hub and spoke) karteli, 4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun (“4054 sayılı Kanun”) kapsamında açıkça tanımlanmayan ve düzenlenmeyen bir ihlal türüdür. Topla-dağıt kartelinin unsurları bakımından yabancı rekabet otoritelerinin, özellikle Birleşik Krallık Rekabet ve Piyasalar...
Rekabet Kurulu (“Kurul”), Sunny Elektronik Sanayi ve Ticaret A.Ş. (“Sunny”) hakkında verdiği kararla yeniden satış fiyatının tespitine yönelik kararlar dizisine bir yenisini daha ekledi. Kurul kararda Sunny’nin sağlayıcısı olduğu tüketici elektroniği ve küçük ev aletlerine yönelik yeniden satıcıların satış fiyatlarına müdahale...
Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) son dönemlerde hızlı tüketim malları, işgücü ve emek piyasası, ilaç ve çimento gibi son derece çeşitli sektörleri mercek altına aldığı görülmektedir. Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) Ekim ayında yayınlanan gerekçeli kararları incelendiğinde ise kozmetik sektöründe de yeniden satış...
Jules Verne, “Yeryüzünde her şeyin ömrü sınırlıdır, ilelebet var olacak bir şey insan elinden çıkamaz” der. Belki de değişim hepimizin hayatında değişmeyen tek kavram. İnsanlık iki büyük dünya savaşına ve sayısız kriz dönemine rağmen son yüzyılda büyük bir değişim ve dönüşüm içinde. Artık daha hızlı arabalar ve...
Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği’nin (“FIFA”) 16 Aralık 2022 tarihinde gerçekleştirilen toplantısında, FIFA Konseyi tarafından FIFA Futbol Menajerliği Talimatı (“Talimat”) onaylanmıştır. Bu Talimat’ta futbol menajerlerinin hak kazandıkları ücrete üst sınır getirilmesi, lisans koşullarına sınav zorunluluğunun...
Yeniden satış fiyatının belirlenmesi ihlali, son zamanlarda revize edilen AB Dikey Grup Muafiyet Yönetmeliği (VBER) kapsamında hala açık ve ağır (hardcore) bir kısıtlama olarak kabul edilmekte olup, bu da söz konusu ihlal türünün diğer bazı dikey anlaşma türlerinin aksine TFEU (Avrupa Birliği’nin İşleyişi Hakkında Anlaşma)...
Rekabet hukukunda, özellikle birleşme ve devralma işlemleri bakımından teşebbüs kavramının doğru şekilde belirlenmesi son derece önemlidir. Ekonomik bütünlük kavramı, teşebbüslerin hangi ekonomik birimleri kapsadığını ortaya koyma amacı taşır. Ekonomik bütünlük ve aile bağları arasındaki ilişki ise özellikle...
Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) yerinde incelemenin engellenmesi nedeniyle sıklıkla idari para cezası verdiği, yerinde incelemelere ilişkin hem Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) hem de teşebbüslerin hukuki ve teknik tedbirler aldığı bugünlerde çarpıcı bir gelişme yaşandı. Anayasa Mahkemesi...
Bilişim teknolojilerinin günümüzde hızla gelişmesi ve internet kullanımının giderek artması sonucu ürün ve hizmetlerin tanıtımı ve tüketiciyle buluşmasında çevrimiçi reklamcılık önemli bir kaynak haline gelmiştir. Kullanıcı geçmişi, beğenileri gibi kullanıcıların internet üzerinde bıraktığı dijital ayak izleri aracılığıyla...
Seçici dağıtım sistemleri, sağlayıcıların anlaşma konusu malları veya hizmetleri sadece belirlenmiş kriterlere dayanarak seçtiği dağıtıcılara doğrudan veya dolaylı olarak satmayı taahhüt ettiği, bu dağıtıcıların da söz konusu malları veya hizmetleri yetkilendirilmemiş dağıtıcılara satmamayı...
Hiç şüphesiz COVID 19 pandemisinden beri Rekabet Kurumu’nun en yoğun çalıştığı sektörlerin başında hızlı tüketim malları geliyor. Bu dönemin en önemli gelişmelerinden biri perakendeciler hakkında başlayan soruşturmaların habercisi olan Hızlı Tüketim Malları Perakendeciliği (“HTM”) konusunda başlayan...
Anayasa Mahkemesi’nin (“AYM” veya “Mahkeme”) 2020/67 E. 2022/139 K. sayılı 09.11.2022 tarihli kararında (“Karar”) ile 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un (“7246 sayılı Kanun”) bazı maddelerinin iptal edilmesi talep edilmiştir. Bu maddeler, 4054 sayılı...
Türk rekabet hukukunda, belirli birleşme ve devralma işlemlerinin hukuki geçerlilik kazanabilmesi için Rekabet Kurulu’ndan (“Kurul”) izin alınması zorunludur. 4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“4054 sayılı Kanun”) 7. maddesi uyarınca Kurul, izne tabi birleşme ve devralma işlemlerini belirleme...
Rekabet Kurulu (Kurul) geçtiğimiz yıllarda banka ve finansal kuruluşlar hakkında yürüttüğü bir önaraştırma kapsamında, kendilerinden talep edilen bilgileri zamanında veya hiç sağlamadıkları gerekçesiyle bazı bankalar hakkında idari para cezası uygulanmasına karar vermişti. Kurul tarafından idari para cezasına...
Dünyaca ünlü bir ticaret şirketi olan Amazon, dünyanın en büyük çevrimiçi alışveriş platformunu işletir. Amazon, arka planda ticari kararları çoğunlukla ilgili pazar verilerinden beslenen otomatik sistemler tarafından yönlendirilen veri odaklı bir şirkettir. Bununla birlikte, Amazon’un bir platform olarak ikili bir rolü...
Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) yerinde inceleme yetkisi, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“4054 sayılı Kanun”) ihlal edilip edilmediğinin ortaya çıkarılmasında kullanılan en önemli araçların başında gelir. Bu yetkinin etkin bir şekilde kullanılması, incelemelerden verimli sonuçlar elde edilebilmesi...
Harese, ilginç bir Arapça kelime. Develerin çölde çok sevdiği bir diken vardır. Deve dikeni büyük bir hırsla yer. Öyle ki yedikçe ağzı kanar, ama yemeyi bırakmaz. Dikenin tadına, kendi kanının tuzlu tadı karışır. Bu karışık tat onu adeta çılgına çevirir. Kanadıkça yer. Sonunda kan kaybından...
Türkiye’nin önde gelen televizyon içerik sağlayıcısı Krea İçerik Hizmetleri ve Prodüksiyon A.Ş. (“Digiturk”), sıklıkla Rekabet Kurumuna (“Kurum”) yapılan şikayetlere konu olur ve incelendiğinde Rekabet Kurulunun (“Kurul”) neredeyse her yıl Digiturk hakkında karar aldığı görülür. Söz konusu kararlara...
Fransız Rekabet Otoritesi (Autorité de la Concurrence), çevrimiçi reklamcılık sektörüne ilişkin olarak Criteo SA’nın (“Criteo”) şikayeti üzerine başlatılan rekabet hukuku incelemesi çerçevesinde, Fransa pazarındaki rekabetçi endişeleri ortadan kaldırmak amacıyla Meta Platforms Inc., Meta Platforms Ireland Ltd...
Yerinde İncelemelerde Dijital Verilerin İncelenmesine İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”) ile Rekabet Kurulu’na (“Kurul”) tanınan teşebbüse ait dijital ortamlarda inceleme yetkisinin kapsamı genişletilirken, günümüzde teşebbüs çalışanları tarafından dijital verilerin silinmesi gerekçesiyle teşebbüse...
Türk rekabet hukuku bakımından görece yeni bir ihlal türü olan hub and spoke karteli, bir pazarda yatay düzeydeki faaliyetleri ile tedarikçi veya perakendeci seviyesinde rakip olan iki bağımsız teşebbüsün, üretim veya dağıtım zincirinin farklı bir seviyesinde faaliyet gösteren bir başka teşebbüs aracılığıyla...
Uzlaşma mekanizması, Türk rekabet hukuku uygulamasına henüz yeni girmiştir. İlgili mekanizma 16.06.2020 tarihinde 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da (“Kanun”) yapılan değişiklikle yürürlüğe konmuş olup, yalnızca iki yıldan az bir süredir uygulamadadır...
E-pazaryeri platformları, ekonomiden aldıkları pay ve büyüme hızlarındaki artış nedeniyle dünya üzerindeki birçok rekabet otoritesinin olduğu gibi Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) da merceği altındadır. Kurum’un e-pazaryeri platformları hakkındaki inceleme sürecinin ilk adımı...
4 Mart 2022 tarihli ve 31768 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Rekabet Kurulundan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılması Hakkında Tebliğ (“Değişiklik Tebliği”) ile Rekabet Kurulu’ndan (“Kurul”) izin alınması gereken işlemlere ilişkin...
Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) BSH Ev Aletleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. (“BSH”) tarafından yetkili bayilerinin çevrimiçi pazaryerleri üzerinden satış yapmasının yasaklanması uygulamasına menfi tespit veya muafiyet tanınması talebini değerlendirdiği gerekçeli kararı yayınlandı...
Bir Mezopotamya efsanesi olan Şahmaran’ın Tarsus’ta geçtiği varsayılır. Efsaneye göre yılanların şahı, ölümsüz ve bilge “Şahmaran”dır. Şahmaran, yılanları ile birlikte mağarasında yaşayan güzel bir kadın olarak anlatılır. Yerin yedi kat altında yaşar, gövdesi yılan, başı...
COVID-19 salgını sürecinde, perakende gıda ve temizlik ürünleri ticareti ile iştigal eden zincir marketler ile üretici ve toptancı seviyesindeki tedarikçi teşebbüslerin fiyatlama davranışlarındaki rekabetçi endişeler nedeniyle Rekabet Kurumu...
Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) son dönemde yayınlanan kararlarına bakıldığında, yerinde incelemenin engellenmesi veya zorlaştırılmasına ilişkin verilen kararların sayısında geçmişe kıyasla önemli bir artış olduğu gözlemlenir. Bu durum, Kurul kararlarına da yansıdığı üzere...
Avrupa Komisyonu, 2019 yılından bu yana Credit Suisse, UBS, Barclays, RBS ve HSBC’nin döviz spot ticaret (spot trading - Forex) piyasasındaki danışıklı davranışlarını soruşturuyordu. Komisyon, 02.12.2021 tarihli son basın açıklaması ile soruşturmanın sonuçlandığını duyurdu...
Son yıllarda rekabet hukuku alanındaki değişim tam anlamıyla baş döndürücü. Özellikle dijitalleşme rekabet hukuku kurallarının adeta yeniden yazılmasını gerektiriyor. Rekabet hukuku e-ticaret ve dijital platformlar konusundaki tüm arayışların merkezinde...
Rekabet Hukukunda İhtiyati Tedbir: Türk Rekabet Kurulu’nun Perakendeciler, WhatsApp ve Trendyol Kararları